25.05.2006. Konacno je stigao! Nakon 2-3 mjeseca cekanja, stigao mi je Orion ED80 Apo refraktor, kojeg sam narucio preko OI Optimusa. U zadnje vrijeme sam dosta kopao po netu , trazio usporedbe raznih manjih i jeftinijih apo refraktora, i odlucio sam se za ovaj, naravno zbog cijene. Plan mi je najvise ga koristiti za astrofotografiju. Po testovima i karakteristikama na netu , smjesten je opticki u z TV 76 i ostale u tom cjenovnom rangu, jedino je mehanicki losiji. Nije flat field, tako da ce mi trebati dodatni field flattner za astrofotografiju.

Refraktor je stigao fino zapakiran u velikoj bijeloj kutiji, unutra zamotan,dobro zasticen. Najvise sam se iznenadio kako je velik. Promjer i dimenzije su mu iste kao i moj C 102 , osim sto je duzi . Prednja leca je centimetar manja od promjera cijevi i cijeli teleskop djeluje vece i ozbiljnije. Sa donje strane ima relativo kvalitetan adapter za pricvrstiti na foto stativ, puno kvalitetniji od onih koji dolaze na ostalim akromatskim kineskim refraktorima.

Zavrsna obrada je klasicno kineska, mozda mrvicu bolja, ali je zato fokuser potpuno druga prica. Nema veze sa dosadasnjim ljepljivim i tvrdim kineskim fokuserima.Ovaj fino klizi, kotacici su lijepi veliki i oblozenim gumom za lakse fokusiranje. Sa donje strane ima fokus lock saraf , koji kad se zategne, fokusiranje je i dalje moguce, malo teze. Mislio sam da ce to biti problem , kod montiranja tezeg dijagonalnog i okulara ili fotoaparata kod snimanja. Ali nije, kod otpustenog sarafa , cijev fokusera se moze izvlaciti rukom unutra-van , ali kod zategnutog ne,cijev stoji cvrsto u mjestu, makar se moze i dalje fokusirati . Neznam kako to funkcionira ,ali nije lose. Vidjet cu u praksi kod fotografiranja.
FIRST LIGHT

First light je naravno pao po danu, jer je padala kisa, tako da sam mogao sarati po kvartu i usporedjivati ga sa C 102. Opet, fokuser je mrak za koristenje. Opticki je bolji nego C 102, slika je kontrastnija .

Sunce. Napravio sam novi baader filter za sunce. Koristio sam binoviewer sa 15mm i 25mm plosslima.Slika je fenomenalna.Vidim granulaciju po cijelom suncu, pjegica je bilo par i to malih, ali su crne i kontrastne. Kombinacija mi sa binom daje nekih 150x sa 15mm, a sa 25mm i reduktorom povecanje od nekih 35-40x. Cini mi se da mi je vidno polje oko 1 stupanj. Stane mi cijelo sunce i jos ima dosta mjesta okolo. Cak mi je i bolje gledati na tom manjem povecanju ,slika je kontrastnija,ljepse se vidi granulacija i 3D efekt. U usporedbi sa C8 kojeg sam mogao koristiti na 80x minimalno, slika je tu negdje, granulacija se isto vidi, mozda malo manje na Orionu , ali mi je slika nekako ljepsa i kontrastnija.

Konacno vedra noc, promatranje iz Zagreba:

Jupiter. Iznenadjenje! Nisam puno ocekivao na Jupiteru od tako malog teleskopa, ali sam se stvarno iznenadio! Sa binom na oko 150x slika je nevjerojatno dobra. Fokus se odmah skuzi, slika je kontrastna, nebo crno, Jupiter je saren, sa vidljivih 5-6 pojaseva, fino se vidi GRS, nekakvi detalji u pojasevima, nemogu tocno vidjeti kao na C8 , ali se nesto vidi unutar pojaseva. Seeing doduse nije bio neki, ali skidam Oriona i stavljam C8 za usporedbu. Na 150x slika je dosta svjetlija ,ali ne i kontrastnija.Seeing je puno vidljiviji i zivcira i slika puno vise plese.Fokusiram sto je moguce bolje i nemogu reci da je slika duplo bolja nego na Orionu.Cudno.Navratio je Branko Domlija kod mene sa svojim 120mm Skywatcherom, pa smo napravili usporedbu.Sa binom na Jupiteru Skywatcher dozvoljava vece povecanje, mislim da je bilo preko 200x, slika je bila vrlo ostra, vidjeli su se detalji unutar pojaseva na trenutke,ali je bilo puno bojica okolo i na disku, da u stvari to dosta zivcira. Ubija kontrast i boje uopce nisu realne.Moze se gledati , OK je, ali u usporedbi sa Orionom nije puno bolje. Kod Oriona dobijes boje i kontrast uz nesto manje detalje, an a Skywatcheru imas vise detalja ali slika nije toliko ugodna.Vjerojatno je na mjesecu puno gore.

Vega i double-double. Vega fora izgleda, ima malo plave boje kad defokusiram, ali valjda zato jer je plava.Defokusiram je na velikom povecanju sa 4mm i barlowom , sto mi daje oko 300x i kolimacija je savrsena.Nemam primjedbi.Double-double razdvojena na 80x, na vecim povecanjima fina crna rupa izmedju.Albireo, prekrasan , na manjem povecanju sa binoviewerom. Mislim da ce mi ovo biti super scope za ganjanje duplih zvijezda od doma…

M 13 , fora izgleda, na 25-40x , liijepi dalekozorski pogled, razlucen po rubovima, M 92 isto, svjetliji u centru ali manji.

M 57 se vidi ali slabo,kod veceg povecanja se kuzi oblik,vjerojatno ce biti bolje iz mraka.