Konačno mi je stigao Lunt H-alpha filter za sunce, nakon 10 mjeseci čekanja. Naručio sam ga iz OPT-a.

Stigao je u velikoj kutiji, u kojoj je bila manja kutija, a u njemu kofer sa filterom. Kofer je pun tamne stiropor/gume, koja je izdubljena da sjedne filter, dijagonalno i 3 okulara.

Filter je vecih dimenzija, težak 1 kg, promjer stakla je 50mm ,a filtera 100 mm. Uz njega mi je došao i blocking filter za teleskope žarišnih duljina do 1200mm, koji se nalazi u 1.25″ dijagonalnom, koje se mora koristiti zajedno sa filterom.

Nakon inicijalnog ljepljenja na ED 80 i isprobavanja filtera, tokar mi je napravio adapter za moj WO 110 FLT refraktor, na kojem ću ga naravno i koristiti. Adapter je od aluminija, na koji se usarafi filter i natakne na teleskop.

Na filteru se i nalazi tuning gumb kojim se mijenja položaj filtera unutar kućišta, čime se mijenja bandpass  do 0.75 Angstroma, gdje je slika najkontrastnija sa najviše detalja na sunčevom disku. Na drugom kraju položaja gumba, slika je svjetlija i sliči na sliku sunca sa Baader folijom,samo je jarko crvena, bez vidljive strukture na disku ili prominencija na rubu.

A  slika je stvarno fantastična! Kad se namjesti tuning na najkontrastniji dio, prominencije postanu jako vidljive, kontrastne i oštre. Cijela površina diska dobije strukturu i detalje kao na H-alpha slikama na internetu. Fenomenalno.

Slika nema nekih ghostinga, vinjetiranja ili sličnih efekata, čista je , kontrastna i jako oštra, i neusporedivo je bolja nego kroz PST , kroz kojeg sam gledao prošle godine na Letenci.Vjerojatno i zato što filter nema opstrukcije, kao kod Coronado filtera.

Sa 24mm Hyperion okularom, sunce mi lijepo stane u centar okulara, sa 14mm Speersom već je bliže rubu, sa bolje vidljivim detaljima na većem povećanju i malo manjim kontrastom. Sa binoviewerom je slika još bolja, kontratnija i oštrija, naravno, jedino sa 25mm wide plosslima sunce mi je blizu ruba vidnog polja zbog faktora povećanja samog binoviewera, koje je negdje 2X. Moram uzeti OCS korektor od Denkmeiera, koji mi omogućuje manje povećanje sa istim okularima.

Ovo je review na temelju jednodnevnog promatranja na relativno lošem nebu, sa prolaznim oblacima i tankom izmaglicom, tako da će to biti još bolje kad bude ljepši dan. Stvarno sam impresioniran filterom i količinom detalja koje se vide na uncu, kontrastom i oštrinom. Preporučujem svakome tko si to može priuštiti, što i danas nije tako skupo ( oko 1000$ ).

Naravno, pokušao sam snimati sa QHY5 kamerom, što je rezultiralo na baš spektakularnom slikom. Kasnije sam doznao, da softver za snimanje QHY5 kamerom nije dizajniran za ekspozicije manje od 66 ms, jer se na kracim vidi efekt ” rolling shuttera ” gdje kamera istovremeno snima i salje sliku u PC, sto rezultira vodoravnim linijama na ekanu i snimljenom AVI-ju. Cekam neki drugi softver pa da probam. Naravno, treba se i pozabaviti snimanjem i obradom, gdje treba posebno snimati disk, posebno rub sa prominencijama, te naknadno spajati za finalnu sliku.

No svejedno, trenutna slika na ekranu je fantastična, čak bolja nego u okularu…